تعریف رسانه
حال که مختصری از قدمت رسانه گفتیم، بپردازیم به تعریف رسانه و اینکه رسانه به چه معناست؟ وقتی میگوییم رسانه منظورمان چیست؟
در زبان لاتین دو کلمه medium و media در این حوزه قابل اهمیت است. کلمه Medium در لغت یعنی "رسانه" و کلمه Media یعنی "رسانهها". پس وقتی در ارتباطات روزمره از کلمه مدیا استفاده میکنیم به معنای جمع کلمه رسانه است و منظورمان رسانههاست نه یک رسانه.
این تعریف لغوی رسانه بود لذا رسانه به معنای رساندن، ارسال، فرستادن و از این دست معانی است. خب شاید این سوال به ذهنتان بیاید که ارسال چه چیزی؟ فرستادن چه چیزی؟ رساندن چه چیزی؟ باید گفت منظور رساندن پیام، محتوا، حرفها و دیدگاهها به افراد در نقاط مختلف کشور و جهان است. یک تفکر غلط وجود دارد که وقتی رسانه را چنین تعریف میکنیم، ذهن عوام به سمت رادیو و تلویزیون میرود . رسانه را با صرفا رادیو و تلویزیون میشناسند! در صورتی که چنین نیست. اگر به مطلب "رسانه در تاریخ" رجوع کنید در میابید که به کبوتر نامهبر هم رسانه میگوییم. به هر انسانی رسانه میگوییم. بنابراین باید دقت کنیم که رسانه تعریف واحد ندارد. در ادامه چند تعریف کوتاه از رسانه برایتان آوردهام:
1. هر تکنولوژی که پیامها را به مخاطبانی به نقاط مختلف محله، شهر، کشور و جهان منتقل میکند.
2. رسانه صنعتی است که محصولات و خدمات اطلاعاتی و سرگرمی را تولید کرده و به صورت رایگان یا با اخذ هزینه میفروشد.
3. هر ابزار، روش و وسیلهای که برای ارتباط به کار برود، رسانه است.
4. رسانه یعنی هر نوع ابزار ارتباط انبوه مانند تلویزیون، رادیو، تلفن همراه هوشمند و ساده، مجله، روزنامه، ماهواره، اینترنت و مانند اینها
تعریف رسانه صرفا چهار مورد فوق نیست و هر تعریف دیگری که با این تفاسیر ارائه کنید درست است. بنابراین بنظر میرسد در تعریف رسانه دیگر ابهامی برایتان نیست. در مقاله بعدی سیر تکاملی از رسانه و انواع آن را خواهم گفت.
ادامه دارد...
منابع: رسانه شناسی، دکتر اصحاب حبیبزاده ملکی / سیاستگذاری رسانهای، دکتر طاهر روشندل، دانشگاه تهران