وبلاگ رضا روحانی

مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و مطالب آموزشی رضا روحانی در حوزه فرهنگ، رسانه و خبر

وبلاگ رضا روحانی

مجموعه‌ای از دیدگاه‌ها و مطالب آموزشی رضا روحانی در حوزه فرهنگ، رسانه و خبر

وبلاگ رضا روحانی

برای خدمات مشاوره و کارهای رسانه‌ای، می‌توانید با اطلاعات درج شده در منوی "تماس با من" در ارتباط باشید.
رضا روحانی - خبرنگار، مدیا کوچ و مشاور رسانه، مربی کسب و کارهای فرهنگی
🔷️Reza Rohani official page🔷️

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
نویسندگان

مروری بر آنچه از رسانه‌ها گفته شد

شنبه, ۱۹ تیر ۱۴۰۰، ۰۴:۳۹ ب.ظ

رضا روحانی خبرنگار مدیا کوچ و مشاور رسانه

همانطور که تاکنون گفته شد، پیش از پیدایش الفبا انسان‌ها با گفتار، اطلاعات خود را به یکدیگر منتقل می‌کردند. بعدها برای ثبت و ضبط عقاید خود به اشکال و علائم مختلف بصری روی آوردند که به آن پیکتوگراف می‌گویند. تابلوهای راهنمایی و رانندگی از جمله پیکتوگراف‌ها هستند.

با گذشت زمان رسانه‌های جمعی به وجود آمدند. از جمله رسانه‌های جمعی می‌توان به رادیو و تلویزیون، تلفن‌های همراه، کامپیوتر، سینما و مطبوعات اشاره کرد. این‌ها وسایل ارتباطی هستند که قدرت، توانمندی و دایره عمل وسیعی دارند. در سال 1979 در کتاب "قدرت روشنفکری" در فرانسه اصطلاح جدیدی به نام "رسانه" ظاهر شد. با شکل‌گیری رسانه، به مرور زمان عالمان، مورخان، فیلسوفان و سایر فعالان وقت عرصه‌ای از تحقیق و پژوهش اصیل را ایجاد کردند. رسانه‌ها به گونه‌ای رشد کردند که دیگر کسی منکر این نیست که رسانه در زندگی او تاثیری ندارد. رشد و تعالی رسانه‌ها به حدی بوده که خوردن، آشامیدن و پوشیدن ما تحت تاثیر آن‌هاست. رسانه‌ها حتی می‌توانند افکار، عقاید و بینش مردم را نیز تحت تاثیر رفتار خود قرار دهند.

* رضا روحانی خبرنگار، مدیا کوچ و مشاور رسانه *

رسانه‌ها را می‌توان به چند نوع تقسیم کرد: قدیمی و جدید، مکتوب و غیر مکتوب، آنلاین و آفلاین، فردی و جمعی، محلی و ملی و بین المللی و هر نوع دیگری که به ذهنتان برسد. تغییر و تحول در رسانه‌ها هم‌زمان با رشد و پیشرفت در عصر فناوری، ارتباطات و اطلاعات باعث شده که امروزه با جدیت بگوییم: گویا انقلاب ارتباطی به وجود آمده! رسانه‌ها چنان بر زندگی مردم چنبره زده‌اند که قبلا هم اشاره کرده‌ بودم، رسانه‌ها عضو جدید هر خانواده شده‌اند. به جد می‌توان گفت یکی از ارکان قدرت در جهان، رسانه‌ها هستند. فقیر و غنی، پیر و جوان، زن و مرد، مدیر و کارمند، دیپلمات و غیر دیپلمات، بومی و غیر بومی نمی‌شناسد.

در بسیاری از کشورها از جمله ایران حتی انتخابات نیز تحت تاثیر رسانه‌هاست. اگر انتخابات 1400 را فاکتور بگیریم، در سال‌های 88، 92 و 96 به خوبی به یاد دارم که این رسانه‌ها بودند که در تغییر نتیجه انتخابات، بازیگر نقش اول بودند. اما شاید بپرسید چرا انتخابات 1400 را فاکتور گرفتم؟! در این مورد بعدها سر فرصت خواهم گفت. بنابراین آن‌چه اهمیت دارد این است که رسانه‌ها را می‌توان یکی از منابع قدرت در جوامع کنونی دانست. در ادامه از رسانه‌های محلی و اهمیت وجود آن‌ها مطالبی خواهم نوشت.

* رضا روحانی خبرنگار، مدیا کوچ و مشاور رسانه *

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی